שינויים באגן האישה

האגן, נמצא כידוע בבסיס עמוד השדרה ונושא עליו את חלק גופינו העליון. כל משקל גופינו העליון מתחלק על בסיס עצם העצה ומתפשט דרך פרקי העצה אגן (Sacro Iliac Joint= SI Joint) אל עצמות האגו ודרכם אל מפרק הפוביס (המפרק הקדמי- מתחת לחלק העליון של שיער הערווה).

מפרק הפוביס, הוא המפרק האקסיאלי (במבנה האגן, עמוד השדרה והגולגולת) הנמוך ביותר. לכן כל סטייה במבנה הגולגולת ו/או עמוד השדרה, ו/או האגן מקבלת ביטוי בתת תזוזה (סטייה מהמיקום הטבעי) של מפרק הפוביס. מפרק הפוביס משמש למעשה כעין חגורת בטיחות לשמירה מבנית של השלד האקסיאלי.

כשילדות מגיעות לגיל המתאים, מתחילים שינויים הורמונלים בגופן. מדי חודש גופן מתכונן לקליטת הריון (המחזור החודשי). בתחילת כל מחזור חודשי מופרשים הורמונים והשיא של הפצתם מגיע באמצע המחזור. אם יש קליטה של הריון התהליך נמשך, ואם אין יש ירידה חדה בהורמונים.

תהליכי השינויים ההורמונלים מלווים אצל נשים רבות בתחושות לא נעימות (כאב, בחילות, דיכאון וכדומה).

ביחד עם ההורמונים מופרש כל חודש חומר שמרפה את המפרקים (רילקסין). חומר זה מכין את האגן להתרחבות במקרה הצורך- אם ייקלט הריון. הרפיית המפרקים באגן (שני מפרקים עם עצם העצה ומפרק אלד קדמי- פוביס), עלולה לגרום לאובדן יציבות באגן והרגשת הפלגה בגוף (מזכיר מחלת ים). הרגשות אלו יכולות להסביר עצבנות, לחץ, בחילות, הקאות, כאבי ראש, אובדן יציבות פיזית ונפשית, מצבי רוח. מה גם שהעלייה ההורמונלית מלווה בעליית חום הגוף.

אם לא נקלט הריון, המחזור נמשך חודש בחודשו עד שיום אחד נקלט הריון והשינויים באגן אף מתחזקים.

נקלט ברחם הריון ומתפתח עובר – לאט לאט מוסט מרכז הכובד של הגוף מעמוד השדרה קדימה לבטן. אז האגן שהתרחב בינתיים, חייב גם לנטות קדימה, כדי לעזור לגוף להתייצב. כל השינויים המבנים האלו, גורמים לשינוי היחס בין מפרקי האגן השונים, שמתבטאים כולם וכל אחד בנפרד בהשלכה למפרק הפוביס- הקדמי- התחתון.

כל יום בהריון, העובר מתפתח ומרכז הכובד משתנה, והרכב ההורמונים משתנה והלחץ על מפרק הפוביס עולה. את כל השינויים האלו (תת תזוזות) צריך לכוונן (להחזיר למקום – לתקן). מומלץ להיבדק על ידי דר' לכירופרקטיקה לפני ובמהלך ההריון. דוקטורים לכירופרקטיקה מומחים לאבחון וכיוונון תת תזוזות. תת תזוזות אלו יכולות לגרום לכאבי גב, כאבי ראש, מיגרנות, בחילות, הקאות, סחרחורות, צרבות, כאבים באגן, כאבי בטן, עצירות ועוד.

למעשה מפרק הפוביס יכול להתקבע (סוג של תת תזוזה) מכל התת תזוזות שמעליו, עד שקשה לו להתרחב בזמן הלידה. מפרק הפוביס נמצא מעל הפתח של תעלת הלידה. ראש התינוק יוצא מתחת למפרק הפוביס, אם המפרק לא מתרחב, ההריון עלול להיתקע. כדי להקל על הלידה, כדאי שתהיי מטופלת אצל דר' לכירופרקטיקה במהלך ההריון ולאחר הלידה.

אחרי הלידה שוב משתנה מרכז הכובד בגופה של האישה, ושוב צריך האגן להתאים את עצמו לשינויים. למעשה חוסר הפתיחה של מפרקי האגן, יכול לגרום גם לצירים לא אפקטיבים.

ראוי להתייחס פה גם לצוואר היילוד שסובל לחצים רבים בזמן הלידה, מן הצירים, הלידה הלא פונקציונאלית המקובלת (כשהיולדת שוכבת על גבה – כך מבוטלת למעשה התרומה של כוח הכובד לזירוז ויעילות הלידה, למען נוחות הגישה של הרופאים והמיילדות). נוסף גם הכוח בסיבוב הצוואר הצידה בזמן יציאת הכתף ומשיכת היילוד בצוואר.

חשוב לכן, לבדוק כל יילוד, לאבחון תת תזוזות שדרתיות על ידי דר' לכירופרקטיקה וכדאי מהר ככל הניתן. כיוונון עמוד השדרה, משפר את התפתחות התינוקות ומונע בעיות רבות, אף מלהיווצר.

כירופרקטורים רבים בארצות הברית אחראים על מרכזי לידה ושותפים בקבלת לידות רבות, למען היילוד והיולדת.

שיהיה לכם הרבה מזל טוב!