על הפרעות קשב וריכוז

יותר ויותר ילדים בימינו סובלים מהפרעות קשב וריכוז. זה מדהים שלעיתים הילדים האלו נראים כל כך אינטליגנטים ובעלי תפיסה מהירה ולעיתים נראה שהם פשוט לא מרוכזים ולא מנסים בכלל…

מוצעים לבעיה פתרונות רבים ושונים שעוזרים במידה כזו או אחרת להסתדר. האמת היא שהילדים האלו מאוד אינטליגנטים ובעלי תפיסה וברגעי ריכוז הם תופסים הרבה יותר אינפורמציה ממרבית האנשים! המוח למעשה פועל כמו מחשב שאוגר, מעבד ופולט מידע. המידע שנקלט על ידי מערכת החושים שלנו על ידי מערכת העצבים עובר דרך הקבל הראשי (חוט השדרה) אל ההרד-וורד (גזע המוח). גזע המוח מעבד את המידע ומאחסן אותו באזורי זיכרון תפקודיים בקליפת המוח (זיכרון המחשב).

הבעיה שקליטת עודף מידע בגזע המוח מחייב גם מעט זמן עיבוד נתונים. זמן עיבוד עודף נתונים מחייב מנוחה מקליטת מידע נוסף. בזמן מנוחה זה הדעת כאילו מוסחת. בזמן הזה לא נקלט מידע שנראה זמין לכולם – אז איך הם לא מבינים? בהתחלה באים בטענות לילד/ה. אותם ילדים שברגעי קשב קולטים הרבה מאוד מידע מתוסכלים. אין זה ברור להם מדוע ברגעים מסוימים הם מבינים הכל וברגעים אחרים הם מבינים את המילים, אבל כאילו שום דבר לא נקלט. הגוף מפצה על רגעי חוסר הקשב ברגעים של קליטת עודף אינפורמציה שדורשים זמן עיבוד וחוסר המידע מרגע אחד של עיבוד נתונים (חוסר קשב) מצטבר לחוסר מידע מרגע אחר של עיבוד נתונים (חוסר קשב) לרגע נוסף ונוסף והבעיה מחמירה.

הילדים האלו מתוסכלים כי הם יודעים שהם מסוגלים ליותר. לא ברור להם מה גורם להם לקלוט המון ברגעים מסוימים ואילו באחרים, מה גורם להסחת דעתם. כאשר הם לא מוצאים סיבה מובנת לבעיה הם נוטים להאשים את עצמם ונפגע להם הביטחון העצמי ומשם הסיפור מסתבך…

יש פתרון שמסדיר את קליטת המידע בגזע המוח, ללא שימוש בתרופות או כל כימיקלים. ההשפעה שלו כמעט מיידית. השיפור נראה על ידי ההורים תוך זמן קצר. ד"ר מנדי, כירופרקט פנה בלימודי פוסט דוקטורט לתחום הפרעות הקשב והסדרת פעילות גזע המוח. הבעיה כמו שאמרנו נמצאת בהעברה העיצבית שזו יכולה להיפגע על ידי תת תזוזות חולייתיות (תת"ח). תת תזוזה חולייתית היא סטייה של חוליה ממקומה הטבעי – דבר שמשנה את הלחץ על שורשי העצבים וחוט השדרה. חוליות הצוואר העליון משפיעות גם על גזע המוח. אבחון של תת התזוזות חשוב מאוד, כי רק לאחר אבחון מדויק אפשר לכוונן נכון את הלחץ העיצבי ולאזן את החוליות.

האם הכירופרקטיקה יכולה לעזור לכולם?
ברמת העיקרון כן, כולם זקוקים להעברה עצבית טובה יותר. ד"ר מנדי מקבל בעצמו טיפול כירופרקטי סדיר מכיוון שזה מחזק לו את מערכת החיסון וגורם למחשבה צלולה יותר. בכתבה זו אנחנו מדברים באופן ספציפי על הפרעות קשב וריכוז ובכן, הנושא מורכב קצת יותר ודורש בדיקה גופנית ותשאול מדויק של כל מקרה.

עובדתית מקרה אחד של הפרעות קשב וריכוז אינו בהכרח דומה לאחר. אבל ד"ר מנדי מתחייב שכיומיים אחרי בדיקה שלישית (תהליך שנמשך כשבוע) – אתם ההורים תספרו לו איך זה עוזר.

אם הבדיקה עוזרת, כמה זמן נמשך הטיפול?
ד"ר מנדי: קשה להתחייב במקרי בריאות, בכל זאת יש הבדל בין מקרה למקרה אבל באופן כללי – הטיפול נמשך כשלושה חודשים ואם מקפידים על כל ההמלצות תראו תוצאות מדהימות אחרי שלושה חודשים.

מה זה אומר?
ד"ר מנדי: תשמעו על השיפורים מהמורים, תראו שיפורים בהישגים במבחנים, בהבנה, בציונים

ומה על בדיקות?
ד"ר מנדי: קחו את הילד לבדיקה אחרי שלושה חודשים אצל אותו רופא/פסיכולוג/יועץ שאבחן את ההפרעות הקשב – שהוא או היא יגידו.

האם הטיפול פותר את הבעיה?
ד"ר מנדי: לדעתי וזו דעתי האישית – ריפוי ופתרון הן אמירות יומרניות. שיפור משמעותי – בהחלט ואחר כך מומלץ להמשיך בטיפול מחזק ומשמר שהם פחות אינטנסיביים. לכן בסוף השלב הראשון האינטנסיבי, חשוב לעשות בדיקת התקדמות ובהתאם לשיפור, להתקדם לטיפול המחזק והמשמר.
לאחר שהגוף התגבר על המשבר הראשוני, הוא מאורגן טוב יותר ויכול לרכז את מרבית האנרגיה בחיזוק. הטיפול המחזק והמשמר הם פחות אינטנסיביים. – הגוף יכול לשמור את כיוונון מערכת העצבים לזמנים ארוכים יותר.

האם הטיפול בטוח? 
דר" מנדי: זו שאלה מצוינת, הטיפול מאוד בטוח כשהוא נעשה על ידי דוקטורים לכירופרקטיקה – זו אחת הסיבות שהלימודים נמשכים 7 שנים ובסופם סטאז' של שנתיים. חשוב מאוד שבעל המקצוע – אגב, איזה שלא יהיה, יעסוק בתחום התמחותו בלבד, ולא יפלוש לתחומים אחרים. אני יכול לספר לך על מקרים בהם מטופלים ומטופלות שואלים אותי אם הם יכולים להפסיק להשתמש בסוגי תרופות שונים – ותשובתי שאני אשמח לכתוב להם מכתב לרופא שרשם להם את התרופות, אבל מומלץ שמי שרשם את התרופות (ומבין מדוע הוא המליץ עליהן), יבדוק את המשך היזקקות המטופל/ת להן – כשחל שיפור. אני מומחה בכירופרקטיקה – לא בתרופות.

נמצא במסקנות מחקר שנערך על ידי ממשלת ניו זילנד, ובדק את הבטיחות של הטיפול הכירופרקטי – ש"יש לכירופרקטיקה רקורד מאוד בטוח".