כירופרקטיקה מספקת החלמה מהירה לחולים במחלות ניווניות של עמוד השדרה

קריסטינה דה בוסק, 9 פברואר 2015 חדשות כאבי גב.

ספריית הוידיאו

ניוון עמוד השדרה מתרחש כאשר הדיסקים הבין חולייתיים מתחילים לאבד חלק מהנוזלים, כשלעתים הם דולפים  דרך סדקים בשכבה החיצונית של החוליה, ולעתים יוצרים בלט או קרע בדיסק עצמו. תהליך זה אמנם נובע גם מהבלאי הטבעי של הגיל, אך יש גורמים נוספים שנוטים להשפיע על התהליך ולהחריפו: עבודה פיזית מאומצת ועישון לדוגמה, וגם פגיעות, פציעות למשל מהחלקה, נפילה או תאונת דרכים.

התוצאה הסופית מאופיינת בכאב ולעתים מתפתחת דלקת מפרקים ניוונית (osteoarthritis) או היצרות של עמוד השדרה (spinal stenosis). ככל שמופעל יותר לחץ על עמוד השדרה, כךיש השפעה גדולה יותר על אזורים אחרים בגוף, ופגיעה בעצבים. על כן חיוני לטפל בסוגיה זו  על מנת לשפר את איכות החיים. למרבה המזל יש פתרון: עלפי מחקר שפורסם ב Archives of Physical Medicine and Rehabilitation (הוצאה לאור הנקראת "ארכיונים של רפואה פיזית ושיקום")  נמצא שכירופרקטיקה מקנה החלמה מהירה לסובלים מניוון עמוד השדרה, דבר המעורר תקווה רבה עבור חולים הסובלים מכך.

במחקר קבוצת חוקרים בדקה 40 משתתפים, גברים בגילאי 30-40 אשר אובחנו קודם לכן כסובלים מניוון עמוד שדרה מותני. חילקו את הקבוצה בדיוק לשתי קבוצות: קבוצה אחת יועדה לקבלת טיפול וקבוצת שנייה לבקרה. הקבוצה הטיפולית קיבלה  טיפול אחד בלבד של מניפולציה של עמוד השדרה, וקבוצת הבקרה טופלה בפלצבו.

על מנת לבחון האם הייתה השפעה כלשהי לטיפול, החוקרים מדדו את גובה המשתתפים, ואת התפישה העצמית של רמת כאב שלהם בגב התחתון, את הרגישות המכאנית העצבית שלהם ותווך תנועתם.  איסוף הנתונים נעשה בחלקו  נעשה בבדיקות שבוצעו על ידי החוקרים, וחלקו באיסוף נתונים מדיווח עצמי של משתתפי המחקר.

החוקרים גילו שהקבוצה שקיבלה טיפול חשה בשיפור מיידי "בתפישה העצמית של רמת הכאב , תנועתיות של עמוד השדרה בכיפוף ובכיפוף ירך… וחזרה לגובה מלא של המשתתפים". בעקרון אובחנו שיפורים בכל אחד מנושאי הבדיקה, אחרי טיפול אחד בלבד!

ובכן, מידע זה מעורר תקווה לאנשים הסובלים מניוון עמוד השדרה – בידיעה  שיש הקלה במרחק הקצר עד הטור הבא אצל הכירופרקט!

 

פרטי המאמר על המחקר:

Vieira-Pellenz F, Oliva-Pascual-Vaca A, Rodriquez-Blanco C, et al. Short-term effect of spinal manipulation on pain perception, spinal mobility, and full height recovery in male subjects with degenerative disk disease: a randomized controlled trial. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation 2014;95:1613-19.