תסמונת שורש כף היד

כיוונון התפקוד שלך בשורש כף היד

גורמים רבים עלולים להוביל ל-תסמונת תעלת שורש כף היד (תתש"כי). הפגיעה יכולה להיות קשורה למצבים גופניים אחרים, פעילויות הקשורות לעבודה ופעילויות פנאי.

הסטטיסטיקות מבהילות:

  •  "פגיעות מתיחה חוזרות הן פגיעות התעסוקה הנפוצות והיקרות ביותר למשק העבודה בארה"ב."
  •  "כמעט שני שליש מתחלואי העבודה המדווחים, נגרמו מחשיפה לחבלות חוזרות לחלק גופם העליון של העובדים."
  •  "פגיעות שלד ושרירים, הכוללות גם את תסמונת תעלת שורש כף היד, הן בין המצבים הרפואיים הנפוצים ביותר, המשפיעים על 7% מהאוכלוסיה."
  •  "תסמונת תעלת שורש כף היד פוגעת ביותר מ-8 מליון אנשים."
  •  "רק 23% מכל נפגעי תסמונת תעלת שורש כף היד חזרו לעיסוקם הקודם אחרי ניתוח בשורש כף היד.

* סטטיסטיקות אלו נערכו על ידי וועדת התעסוקה והסטטיסטיקה של המוסד הלאומי (האמריקאי) לבטיחות ובריאות בעבודה (NIOSH). המידע נמסר על ידי www.repetitive-strain.com .

מהי תסמונת תעלת שורש כף היד?

תסמונת תעלת שורש כף היד (תתש"כי) הוא השם שניתן למצב בו הגידים והעצבים שעוברים דרך תעלת שורש כף היד נלחצים, פעמים רבות עקב נפיחות וגירוי. תעלת שורש כף היד היא מעבר צר בשורש כף היד בין עצמות ורצועות. העצב המדיאני (המרכזי) שולט ומאפשר תחושה בשרירי כף היד והאצבעות (מלבד הזרת); הגידים מאפשרים לכופף את האצבעות. כאשר משתמשים יתר על המידה בשורש כף היד, או באופן לא נכון, או שהוא נפגע, נוצרת נפיחות של הרקמות בשורש כף היד, שלוחצת על העצבים והגידים וגורמת לכאב, חולשה וסימפטומים אחרים הקשורים לתתש"כי.

סימפטומים של תתש"כי כוללים כאב, רדימות ו/או נמלול של כל האצבעות, מלבד הזרת. הכאב לעיתים מחמיר בלילה, ויכול להעיר את שנתם של הסובלים. הכאב גם יכול להקרין למעלה לזרוע, לכתף, לשכמה, לצוואר התחתון ולגב העליון. מלאות ונפיחות של היד ושורש כף היד, מדווחים פעמים רבות, ובמקרים חמורים, חולשה של היד, הגורמת לסובלים מתתש"כי להפיל חפצים ומקשה על פעולות עדינות (כמו סגירת תכשיטים).

ישנם גורמים רבים אפשריים לתתש"כי. התסמונת קשורה לעיתים למצבים גופניים אחרים, פעילויות הקשורות לעבודה ופעילויות פנאי.

יש מספר מצבים גופניים שעלולים להוביל לתתש"כי, או שיש להם סימפטומים דומים שיכולים להטעות בזיהוי התסמונת. מחקר שפורסם במגזין "רופאים ורפואת ספורט" בינואר 1995, טען שכמחצית ממקרי התתש"כי קשורים למצבים רפואיים אחרים. מסיבה זו, זה כל כך חשוב להיבדק על ידי דוקטור

לכירופרקטיקה, אם יש לך סימפטומים של תתש"כי על מנת להיות בטוחים שזו לא תוצאה של בעיה אחרת – שיכולה להיות חמורה יותר. תתש"כי יכולה להיות קשורה לסוכרת מליטוס, אלכוהוליזם, דלקת פרקים, גאוט, תת פעילות של בלוטת התריס והריון. הכירופרקט/ית שלך יבדוק אותך ביסודיות ויבדקו את הסימפטומים ויאבחנו אם אתם סובלים רק מתתש"כי או גם מבעיות בריאות אחרות שגם דורשות טיפול.